Campagne tegen wapenbezit onder jongeren
Actueel 447 keer gelezenZOETERMEER - Burgemeester Michel Bezuijen toonde donderdagmiddag zijn voetbalskills en dat bleek verrassend genoeg het gecontroleerd hooghouden van een bal, dat hij afsloot met een spectaculaire hakbal. Het leverde hem een applaus op van de vier campagne-ambassadeurs, die zich inzetten tegen (steek)wapenbezit onder jongeren. De campagne: YouChoose! Show skills, not knives.
Door Kees van Rongen
De campagne stelt jongeren tussen de 12 en 23 jaar voor een keuze: Wil jij indruk maken bij je vrienden door een mes te dragen? Of wil je respect krijgen voor je skills (vaardigheden). YouChoose! In deze campagne worden jongeren gemotiveerd zich te richten op hun talenten. Door de nadruk op talent worden jongeren geprikkeld om zich in te spannen, verder te leren en zelf initiatieven te ontwikkelen. “In Zoetermeer hebben meerdere ernstige incidenten plaatsgevonden, dat is de aanleiding om in actie te komen,” zegt burgemeester Bezuijen. “Scholen maken zich zorgen, omdat wapenbezit en geweld toeneemt. Ouders zijn daarnaast vaak niet op de hoogte van het feit dat hun kind een steekwapen op zak heeft. Het is een zorgelijke ontwikkeling dat het dragen van een mes onder sommige jongeren normaal gevonden wordt. Het dragen van een wapen is niet normaal en mogen we ook nooit normaal gaan vinden.”
McChaos is een van de ambassadeurs. De 29-jarige Zoetermeerder Kevin Ligeon noemt zichzelf een master of ceremonies, een term die gebruikt wordt op muziekfestivals. “Ik zweep het publiek op bij een festival en ben meestal onderdeel van de hoofdact,” vertelt Kevin. “Ik wil jongeren inspireren zich te focussen op het vinden van hun talent.” Voetbaltrainer bij DSO Raffaelito Sintjago, dj Maarten van Dulst en onderneemster Demi van der Laan van online marketingbedrijf TheBrainsters zijn de andere drie ambassadeurs. Ook zij willen jongeren motiveren hun vaardigheden te tonen. Via www.youchoose.nl/zoetermeer is een activiteitenkalender te vinden, waarop jongeren kunnen zien welke activiteiten er plaatsvinden in Zoetermeer.
Via de ambassadeurs en de overige campagne uitingen worden jongeren opgeroepen om hun talent te delen door een video van zichzelf te maken, waarin ze hun skill tonen. Wanneer ze de video naar het instagram account @youchoosezoetermeer sturen, maken ze kans op een prijs, bijvoorbeeld een voetbalclinic en kaartjes voor Afrobros.