Afbeelding

Column Sebastiaan Smits: Geschiedenis

Actueel 1.191 keer gelezen

Vorige week was Olaf Vugts, voormalig directeur van de Efteling, op bezoek in Zoetermeer. Voor een geïnteresseerd publiek van ondernemers legde hij uit welke elementen het beroemde park in Kaatsheuvel tot zo’n succes gemaakt hebben. Olaf benadrukte hoe belangrijk het is je verhaal goed te vertellen. Dat geldt niet alleen voor de Efteling, maar voor ieder bedrijf of organisatie. Ook voor een stad als Zoetermeer. Je geschiedenis is daarbij cruciaal en daar moet altijd aandacht voor zijn, benadrukte hij. Hoe dat inderdaad mis kan gaan als je de geschiedenis laat versloffen, werd vorige weken duidelijk bij de buren. In Den Haag vertrekt het Literatuurmuseum (inclusief het populaire Kinderboekenmuseum) en verhuist naar Utrecht. De gemeente kwam te laat met een reddingsplan. Ook voor de TongTong Fair op het Malieveld kwam de redding te laat. Een groot stuk Indische geschiedenis gaat verloren. En het Couperus Museum, over de wellicht meest bekende Nederlandse schrijver ooit, sluit de deuren. De gemeente Den Haag wilde best praten over redding, maar concreet werd het nooit.

Daarom is het mooi dat de Zoetermeerse gemeenteraad zich de afgelopen week hard maakte voor het Erfgoedcentrum. Nu Museum De Voorde gesloten is, moet de collectie die overblijft ergens te zien zijn. De wil is er, nu het geld nog. De Partij Democratie voor Zoetermeer kwam met het bijzondere voorstel subsidie te halen bij het bedrijfsleven. Dat lijkt me een beetje de omgekeerde wereld. Subsidie komt per definitie van de overheid, niet andersom. Maar de gedachte klopt natuurlijk wel. Het bedrijfsleven in Zoetermeer erkent de waarde van de geschiedenis van de stad. Ondernemers sponsoren evenementen op dit gebied en Ondernemers Netwerk Zoetermeer zet zich voor Molen De Hoop. Hier is zeker een goede samenwerking te bereiken.
Aan het eind van de middag waren de ondernemers eensgezind: we kunnen Zoetermeer gezamenlijk veel beter uitdragen dan nu gebeurt. Met oog voor de talloze leisureondernemingen in onze stad en met aandacht voor de geschiedenis. Een mooie taak dus voor niet alleen de ondernemers, maar ook het speciaal door de gemeente opgerichte bureau Citymarketing. Alleen ontbrak dat laatste bureau nou net op deze bijeenkomst...

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Jeremy Neijssel als raadsheer. Foto: Willem van Oranje - de musical.
Jeremy uit Zoetermeer vecht mee in musical Willem van Oranje 20 jun, 15:13
Kereltje vindt het heerlijk om bij je in de buurt te zijn.
Kat Kereltje zoekt rustig en liefdevol thuis 20 jun, 13:05
Burgemeester Michel Bezuijen.
Column: Veiligheid op straat 20 jun, 11:10 2
Gerard Aartsen (r).
Gerard Aartsen (80) is nog altijd niet uitgedanst 20 jun, 10:01
Guus (11) van basisschool De Elzenhoek won de derde editie van de Drone Cupfinale.
Drone Cup: “Geweldig om fanatisme van leerlingen te zien’’ 19 jun, 16:06 1
De vertegenwoordigers kwamen samen om ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen. Foto: Jeroen Stahlecker.
Eten & Ontmoeten-bijeenkomst 19 jun, 14:46
Foto ter illustratie; de Zoetermeerse pandbrigade is opgestart om woonfraude en onrechtmatig woongebruik aan te pakken.
Hoe gaat het nu met de Zoetermeerse pandbrigade? 19 jun, 13:54
Sharmaine Doesburg-Pex is fotografe en heeft voor deze gelegenheid foto’s van Zoetermeer opgehangen.
Kunstenaar in de spotlight bij My cup of vinyl 19 jun, 12:43