De RandstadRail lijn in Zoetermeer wordt onderzocht. Het OV sluit niet meer goed aan.
De RandstadRail lijn in Zoetermeer wordt onderzocht. Het OV sluit niet meer goed aan.

Onderzoek naar de Zoetermeerse Krakeling: lijn voldoet niet meer goed

Actueel 2.052 keer gelezen

Zoetermeer - Er komt een onderzoek naar de Zoetermeerse Krakeling, het tracé van de RandstadRail. Het systeem, het gebruik en functioneren van de Krakeling sluit niet meer goed op elkaar aan en met grootschalige openbaar vervoersprojecten die gepland zijn is het nu belangrijk om te bekijken welke rol de Krakeling speelt en of vervanging nodig is.

Wethouder Ingeborg Ter Laak heeft laten weten dat  er onderzoek wordt gedaan. “De gemeente Zoetermeer en de HTM dienen voor 31 december 2024 een toekomstbestendig voorstel voor de Krakeling voor te bereiden zodat andere grootschalige projecten hierin op een goede manier kunnen inspelen”, laat Ter Laak aan de gemeenteraad weten. Het college van B&W gaat een themabijeenkomst houden over de Krakeling in het licht van Zoetermeer 2040.

De lijn in Zoetermeer voldoet al een tijdje niet meer goed. Zo zijn er in het verleden verschillende aanpassingen gedaan, zoals van linksom en rechtsom rijden naar alleen rechtsom. Hierdoor zijn enkele reisafstanden en -tijden van herkomst naar bestemming en andersom toegenomen waardoor op een aantal halten het aantal in- en uitstappers verder afgenomen is. Bij het ziekenhuis, een belangrijke voorziening voor inwoners van Zoetermeer en omgeving, is geen halte. 

Om te weten wat er gedaan kan worden om de situatie te verbeteren, is inzicht in alle oorzaken belangrijk. Er worden verschillende aspecten onderzocht, waaronder ruimtelijke en vervoerkundige aspecten. De onderzoeksvraag is: “Hoe kan het Zoetermeerse deel van Randstadrail lijn 3 (de Krakeling) toekomstbestendig worden gemaakt?”

Op de Krakeling worden de systeemeisen van een HOV-systeem (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) toegepast, waarbij het gaat om halteafstanden, loopafstanden, frequenties en snelheid. Echter de Krakeling voldoet niet (meer) volledig aan alle randvoorwaarden voor HOV. Zo is er geen goede balans tussen het aantal in- en uitstappers ten opzichte van de frequentie.
De komende jaren wordt er over een aantal technische projecten besloten, waaronder de vervanging van het beveiligingssysteem en gekoppeld rijden van lijn 4. Dit laatste moet meer capaciteit bieden om aan de te verwachten toekomstige grotere vervoersvraag te kunnen voldoen door voertuigen aan elkaar te koppelen. Deze projecten met een grote technische en financiële impact zijn van invloed op de Krakeling.

Het college, HTM en MRDH zien mede hierdoor kansen om de situatie op de Krakeling te verbeteren en de gemeente Zoetermeer ook in de toekomst te voorzien van goede OV bereikbaarheid.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

De leerlingen van het Alfrink College.
Alfrink tweede bij toernooi Olympic moves 18 apr, 16:16
Stadshart Daily Plaza wordt hét overdekte boodschappencentrum van Stadshart Zoetermeer met de focus op dagelijkse benodigdheden.
Trekpleister naar Stadshart Daily Plaza in Zoetermeer 18 apr, 15:17 3
Nieuw seizoen bij Buurttuin Zoete Aarde
Programma buurttuin Zoete Aarde 18 apr, 12:18
Cantiamo tijdens het slotapplaus. Foto: Leon Koppenol
Cantiamo levert huzarenstukje 18 apr, 12:15
Afbeelding
Mooie resultaten springers Pro Patria bij toernooi 18 apr, 11:14
Jongeren maken Theater Na de Dam
Jongeren maken Theater Na de Dam 18 apr, 11:07
 Op dit moment worden jaarlijks zo’n 1.100 kinderen geboren in HagaZiekenhuis Zoetermeer. Foto: hagaziekenhuis.nl
HagaZiekenhuis kiest voor behoud van geboortezorg in Zoetermeer 18 apr, 10:18 10
Joost Suijten (links) opent alweer zijn tiende restaurant.
Joost Suijten streeft naar 40 Pannenkoe's 18 apr, 10:09