De RandstadRail lijn in Zoetermeer wordt onderzocht. Het OV sluit niet meer goed aan.
De RandstadRail lijn in Zoetermeer wordt onderzocht. Het OV sluit niet meer goed aan.

Onderzoek naar de Zoetermeerse Krakeling: lijn voldoet niet meer goed

Actueel 2.047 keer gelezen

Zoetermeer - Er komt een onderzoek naar de Zoetermeerse Krakeling, het tracé van de RandstadRail. Het systeem, het gebruik en functioneren van de Krakeling sluit niet meer goed op elkaar aan en met grootschalige openbaar vervoersprojecten die gepland zijn is het nu belangrijk om te bekijken welke rol de Krakeling speelt en of vervanging nodig is.

Wethouder Ingeborg Ter Laak heeft laten weten dat  er onderzoek wordt gedaan. “De gemeente Zoetermeer en de HTM dienen voor 31 december 2024 een toekomstbestendig voorstel voor de Krakeling voor te bereiden zodat andere grootschalige projecten hierin op een goede manier kunnen inspelen”, laat Ter Laak aan de gemeenteraad weten. Het college van B&W gaat een themabijeenkomst houden over de Krakeling in het licht van Zoetermeer 2040.

De lijn in Zoetermeer voldoet al een tijdje niet meer goed. Zo zijn er in het verleden verschillende aanpassingen gedaan, zoals van linksom en rechtsom rijden naar alleen rechtsom. Hierdoor zijn enkele reisafstanden en -tijden van herkomst naar bestemming en andersom toegenomen waardoor op een aantal halten het aantal in- en uitstappers verder afgenomen is. Bij het ziekenhuis, een belangrijke voorziening voor inwoners van Zoetermeer en omgeving, is geen halte. 

Om te weten wat er gedaan kan worden om de situatie te verbeteren, is inzicht in alle oorzaken belangrijk. Er worden verschillende aspecten onderzocht, waaronder ruimtelijke en vervoerkundige aspecten. De onderzoeksvraag is: “Hoe kan het Zoetermeerse deel van Randstadrail lijn 3 (de Krakeling) toekomstbestendig worden gemaakt?”

Op de Krakeling worden de systeemeisen van een HOV-systeem (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) toegepast, waarbij het gaat om halteafstanden, loopafstanden, frequenties en snelheid. Echter de Krakeling voldoet niet (meer) volledig aan alle randvoorwaarden voor HOV. Zo is er geen goede balans tussen het aantal in- en uitstappers ten opzichte van de frequentie.
De komende jaren wordt er over een aantal technische projecten besloten, waaronder de vervanging van het beveiligingssysteem en gekoppeld rijden van lijn 4. Dit laatste moet meer capaciteit bieden om aan de te verwachten toekomstige grotere vervoersvraag te kunnen voldoen door voertuigen aan elkaar te koppelen. Deze projecten met een grote technische en financiële impact zijn van invloed op de Krakeling.

Het college, HTM en MRDH zien mede hierdoor kansen om de situatie op de Krakeling te verbeteren en de gemeente Zoetermeer ook in de toekomst te voorzien van goede OV bereikbaarheid.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Wethouder ter Laak bij de heropening van de Mandelabrug. Foto: Archief/Gerard van Warmerdam
NS komt maar twee keer per uur in Zoetermeer 10 apr, 15:25 5
Noteer het in je agenda: 12 en 13 april in Zoetermeer en 19 en 20 april in Alphen aan den Rijn. Mis het niet!
Kom gratis en vrijblijvend proeffietsen op de Inruil- en Opstapdagen bij Atlas Fietsen 10 apr, 15:23
Karin van der Lee en Bas ter Burg. Foto: Gerard van Warmerdam
Ouderen worden getrakteerd op kunst en koffie 10 apr, 12:34 1
Afbeelding
Vacature: Magazijntopper gezocht! 10 apr, 11:21
vlnr Harir, Willa, Elena, Linn, Roos, Liza, Jasmin, Anouk en coach Jeroen.
De meiden van ZOVOC zijn kampioen geworden 9 apr, 16:59
Hardlopen tijdens Ronde van Driemanspolder. Foto: Gerard van Warmerdam
Ronde van de Driemanspolder voor het Maja Anjohuis 9 apr, 16:57
Docent Ed la Croix en enkele studenten van Praktijkcollege Zoetermeer voor de winkel Made@school. Foto Kees van Rongen
Praktijkervaring studenten in Made@school 9 apr, 16:15 1
 Kinepolis gaat Back to Black op woensdag 17 april!
Win nu 2 vrijkaarten voor de "Première Night: Back to Black" 9 apr, 13:45 1