Stalen brug vervangt middenstuk Mandelabrug
Actueel 1.459 keer gelezenZOETERMEER - Daar ging dan het middendeel van de Mandelabrug donderdag 29 december omstreeks half twee. Op een constructie voorzien van 160 wieltjes werd het brugdeel enkele centimeters opgetild en naar het tientallen meters verder gelegen werkterrein gerold. Daar werd het gewicht van het brugdeel zo’n 800 ton zo snel mogelijk overgenomen door vier gereedstaande kranen.
Door Kees van Rongen
“Dat moet echt zo vlug mogelijk gebeuren, want we praten wel over 800 ton en 200 ton van de wegrij-constructie,” zegt een medewerker van Dura Vermeer. “Anders ontstaat schade aan de rijksweg en dan zijn we verder van huis.”Nog dezelfde middag werd het middenstuk vervangen door een stalen brug, die werd geplaatst op het leeg gekomen gat in de Mandelabrug. “Er worden aan beide zijden van de weg stalen buizen in de grond geboord om de stalen brug te steunen,” legt projectmanager van de gemeente Zoetermeer Dennis Dierikx uit. “Nee, de A12 hoeft niet meer dicht. “Het is de bedoeling, dat zaterdag 31 december om 08.00 uur de weg weer open is voor het autoverkeer. Wel zal een deel van de Zuidweg nog tijdelijk gesloten moeten worden.”Het brugdeel van de Mandelabrug aan de kant van de Driemanspolder en Randstadrail blijft zoals het nu is. Het deel aan de kant van Rokkeveen bij station Zoetermeer voor de treinen naar Utrecht en Den Haag blijft ook bestaan. “Op het werkterrein bij de RandstadRail wordt het middendeel van de Mandelaburg verder gedemonteerd, waarbij we zoveel mogelijk onderdelen bewaren voor hergebruik,” zegt wethouder Marijke van der Meer. “Als alles goed gaat, kan de Nelson Mandelabrug op 15 januari weer in gebruik worden genomen. De brug ziet er dan wel heel anders uit, want het deel van de glazen kap boven de A12 komt voorlopig niet meer terug. In totaal worden de kosten op basis van de huidige plannen ingeschat op maximaal acht miljoen euro.”Wethouder Marijke van der Meer spreekt haar waardering uit over de geweldige samenwerking van de gemeente met Rijkswaterstaat, ProRail, HTM, Dura Vermeer en met aannemerscombinatie Savera (Samenwerkingsverband voor de Vervanging en Renovatie). “Iedereen zag onmiddellijk de urgentie ervan in en zetten hun schouders eronder.”De lokale en landelijke pers was donderdagmorgen door de gemeente al om half tien opgetrommeld. Vele inwoners kwamen eveneens een kijkje nemen bij de Mandelabrug. Zelfs een klapstoeltje was meegenomen om de hele operatie te volgen. Het betekende voor vele mensen uren wachten en geduld hebben. Er werd uitgebreid gefilmd en gefotografeerd. Een nabij gelegen restaurant bood onder meer oliebollen en frisdrank aan. De treinen naar Utrecht en Den Haag konden gewoon doorrijden net als de trams van RandstadRail. Pendelbussen reden naar het station Lansingerland/Zoetermeer.