
Samen overleggen over plan Vernèdepark
Actueel 1.896 keer gelezenZoetermeer - De gemeente gaat met omwonenden, verenigingen en bedrijven om de tafel zitten om een gebiedsvisie te ontwikkelen voor het Vernèdepark.
Door Hélène Ouwerkerk
Eerder al was een hoogbouwtoren gepland op de plek van het voormalige ERA-gebouw. Hier was veel weerstand tegen. “Zowel omwonenden als ook Nutricia zagen dit plan niet zitten”, zegt wethouder Ronald Weerwag. Door nu via een participatietraject met omwonenden en belanghebbenden over het gebied te praten en een plan te maken hoopt Weerwag met een plan te komen waar wel draagvlak voor is.
“Het is een gebied waar nogal wat opgaves liggen. We nemen niet alleen het Vernèdepark mee maar ook de Paltelaan waar zwembad De Driesprong wordt gesloopt en in de scholenstrook is ook nog een braakliggend terrein waar iets moet komen. De opgaves zijn woningbouw, sport, groen en economie die samen een plek in dit gebied moeten krijgen”, aldus Weerwag. “De gemeente wil de omwonenden, de verenigingen en bedrijven in en rond het park en alle andere inwoners uit Zoetermeer intensief betrekken bij het maken van de gebiedsvisie.
Volgens de wethouder is het Vernèdepark waardevol om als park te behouden. “Omdat het groen is verouderd en sportverenigingen willen investeren heeft het park wel een kwaliteitsimpuls nodig”, licht Weerwag toe.
Er worden twee varianten van de gebiedsvisie uitgewerkt, waarbij een keuze wordt gemaakt voor een voorkeursmodel. Naar verwachting kunnen inwoners vanaf het vierde kwartaal van dit jaar meepraten. De direct belanghebbenden in en rond het park ontvangen hierover binnenkort een brief. In totaal zal het maken van de visie ongeveer een jaar duren. De gemeenteraad stelt de gebiedsvisie uiteindelijk vast.













