In een volle raadzaal werd gedebateerd over de opvang van statushouders.
In een volle raadzaal werd gedebateerd over de opvang van statushouders.

Nog geen groen licht voor opvang statushouders in gevangenis

Actueel 417 keer gelezen

Zoetermeer - De gemeenteraad heeft nog geen besluit genomen over de noodopvang voor statushouders in de voormalige gevangenis aan de Rokkeveenseweg. Tijdens de gemeenteraadsvergadering over dit onderwerp staakten de stemmen bij het vierde amendement van de PVV dat de opvang niet langer dan een jaar mag duren. Hierover was de raad verdeeld.

Door Hélène Ouwerkerk

De gemeentewet schrijft voor dat alleen over een collegevoorstel mag worden gestemd als ook op alle amendementen voor of tegen is gestemd. Aangezien drie raadsleden niet aanwezig waren staakten bij 18 voor 18 tegen de stemmen. Dit betekent dat bij een volgende vergadering het voorstel en de amendementen opnieuw in stemming moeten worden gebracht.
Dat de stemming zou staken, was al een beetje te verwachten toen in plaats van 39 maar 36 raadsleden aanwezig waren. Dan ligt het gevaar voor een gelijke uitslag op de loer. PVV, LHN, Zo! Zoetermeer, VVD, Zoetermeer Vooruit en PvdZ stemden voor het voorstel om de opvang niet langer dan één jaar te laten duren. De andere partijen wilden die grens niet zo sterk stellen omdat zij een maand meer of minder geen probleem vinden.
Dat de stemmen staken is extra zuur aangezien de raadsleden het in grote lijnen wel met elkaar eens waren. De meeste partijen vinden 750 statushouders wat veel en dat vindt het college eigenlijk ook. “Daarover gaan we als de raad akkoord is in overleg met het COA”, bevestigde burgemeester Bezuijen. Dat geldt ook voor de kosten. Zoetermeer staat er financieel slecht voor en daarom willen de partijen niet dat de stad moet bijdragen aan deze noodopvang. “De financiën is klip en klaar. Dat mag Zoetermeer geen cent kosten. Dat is een keiharde randvoorwaarde”, beloofde burgemeester Bezuijen. Direct na het herfstreces wordt een nieuwe datum gepland.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

Gerard Aartsen (r).
Gerard Aartsen (80) is nog altijd niet uitgedanst 20 jun, 10:01
Guus (11) van basisschool De Elzenhoek won de derde editie van de Drone Cupfinale.
Drone Cup: “Geweldig om fanatisme van leerlingen te zien’’ 19 jun, 16:06 1
De vertegenwoordigers kwamen samen om ervaringen uit te wisselen en kennis op te doen. Foto: Jeroen Stahlecker.
Eten & Ontmoeten-bijeenkomst 19 jun, 14:46
Foto ter illustratie; de Zoetermeerse pandbrigade is opgestart om woonfraude en onrechtmatig woongebruik aan te pakken.
Hoe gaat het nu met de Zoetermeerse pandbrigade? 19 jun, 13:54
Sharmaine Doesburg-Pex is fotografe en heeft voor deze gelegenheid foto’s van Zoetermeer opgehangen.
Kunstenaar in de spotlight bij My cup of vinyl 19 jun, 12:43
Fractievoorzitters en informateurs coalitieonderhandelingen. Foto: Patricia Munster.
Coalitieakkoord ‘Thuiskomen in Zoetermeer. Merkbaar beter.’ gepresenteerd 19 jun, 12:02 16
De feestelijke cheque-overhandiging na afloop van de sponsorloop.
Lopen voor leergeld 19 jun, 11:14
Tijdens een  ShapeLess-les stonden plezier in bewegen en bewustwording van het lichaam centraal.
Leren over bewegen en gezondheid 19 jun, 09:43