Deelscooters verdienen een plek in Zoetermeer
Actueel 1.798 keer gelezenZoetermeer - Het deelscooter bedrijf GO Sharing besloot om na 1,5 jaar hun deelscooters weg te halen uit Zoetermeer, omdat zij gaan focussen op de dertien steden waar de deelscooters het meest worden gebruikt. Ondanks het vertrek van de leverancier geeft de gemeente aan de behoefte te hebben deelscooters te blijven aan te bieden.
Door Thijme van der Burg
De gemeente ziet deelscooters als een deel van de mobiliteit van de toekomst. Deelmobiliteit is namelijk een middel dat hierin gebruikt kan worden. ‘’Wij zien een rol voor deelmobiliteit, maar het is geen alomvattende oplossing. Het is handig voor mensen die een kort bezoek afleggen in een straal binnen de tien kilometer of andere afstanden die je net niet op de fiets doet. In zo’n situatie is het handig dat je deelscooters hebt, want dat is net het kantelpunt waarop je jezelf afvraagt of je de auto moet pakken’’, aldus de woordvoerder van de gemeente. Bij het stimuleren van deelmobiliteit wordt er niet alleen gedacht aan deelscooters, maar ook het faciliteren van deelauto’s en elektrische deelfietsen.
Klachten
Meerdere politieke partijen in de gemeenteraad en de gemeente zelf hebben tientallen klachten ontvangen over de deelscooters. Het gaat hier om verkeerd geparkeerde deelscooters die de weg versperren, waardoor scootmobielen er niet langs kunnen of scooters die dusdanig raar staan geparkeerd dat ze het verkeer in de weg zitten. Jeffrey van Gils, raadslid voor de VVD, heeft hier samen met Ruben van der Perk, raadslid voor ZoZoetermeer, onlangs een motie over ingediend. De motie roept op om via de Algemeen Plaatselijke Verordening (APV) specifieke plekken aan te wijzen waar je de deelscooters kan parkeren. ‘’Ik denk dat deelmobiliteit heel belangrijk is voor de stad van de toekomst. Deelscooters hebben een grote toegevoegde waarde in de last mile – dat is de afstand die je moet overbruggen tussen een vervoersstation en de bestemming waar je naartoe moet. Daar zijn ze heel goed voor, maar je wil niet dat ze overal in de stad rondslingeren’’, aldus Van Gils. Ook de gemeente zelf ziet in dat ze juridische kaders moeten creëren, zodat de deelscooters niet meer voor overlast zorgen, maar zijn op dit moment op zoek welk kader het beste past in Zoetermeer. Wat de gemeente op dit moment overweegt is een vergunning koppelen aan de APV. Door middel van die vergunning kun je afspreken dat de exploitant verantwoordelijk is voor het opruimen van zwervende scooters. ‘’Wat wij willen is dat er plekken worden ingericht waar je de deelscooters parkeert en dat mensen een vergunning aanvragen. In de vergunning maak je dan afspraken over de deelscooters’’, licht de woordvoerder van de gemeente toe.
Teveel parkeerplekken
GO Sharing zelf geeft aan dat de gemeente met gereguleerde juridische kaders het juiste gebruik van deelmobiliteit kan stimuleren. Dat is ook de reden dat het bedrijf vaak in een stad een proefperiode heeft van minstens één jaar. ‘’In deze proefperiode kijken we naar wat er belangrijk is voor een stad om mee te nemen in bijvoorbeeld het wijzigen van de APV’’, vertelt de woordvoerder van GO Sharing. In hun ervaring heeft de gemeente Zoetermeer niet meer klachten dan andere gemeenten, namelijk op zo’n 0,5 procent van alle ritten. Ook geven zij aan dat wanneer er alleen vaste parkeerplaatsen komen voor deelscooters zij teveel gaan concurreren met autoritten. ‘’Wanneer je deelvervoer beperkt van locatie A naar locatie B en van locatie B een vaste parkeerplek maakt en niet de bakker waar die persoon wil zijn dan neemt de flexibiliteit van de deelscooter af’’, aldus de woordvoerder van GO Sharing.