Henriëtte van Wensen en Joop Brinckman zijn allebei blij met Lifeline call for animals. Foto Kees van Rongen
Henriëtte van Wensen en Joop Brinckman zijn allebei blij met Lifeline call for animals. Foto Kees van Rongen

Dierenleed voorkomen door een telefoonoproep

Actueel 618 keer gelezen

ZOETERMEER - “Met een gerust hart ga ik elke avond naar bed, want ik weet, dat mijn hondje wordt verzorgd, als ik er niet meer ben,” zegt Henriëtte van Wensen (75). Zij was een van de eerste mensen, die zich hebben aangemeld voor de zogenoemde Lifeline call for animals. “Een telefoonsysteem dat altijd werkt,” verzekert initiatiefnemer Joop Brinckman.

Door Kees van Rongen

“Met name alleenstaande ouderen met huisdieren, die zich zorgen maken over het lot van hun huisdier, als hen onverhoopt iets zouden overkomen, zijn hiermee geholpen,” legt Joop Brinckman uit. “Ik behoor zelf tot de doelgroep. Ik ben alleenstaand zonder kinderen en gepensioneerd. Nogal op mijzelf. Maar ik bedacht mij, dat als ik in mijn slaap zou overlijden, er niemand is, die mij de eerste weken mist. Ik heb twee katten. Die dieren kunnen niet naar buiten, want ik woon op een flat. Zij gaan dan een lijdensweg tegemoet door gebrek aan water en eten. Het voorkomen van dierenleed was mijn drijfveer.”
De Zoetermeerder introduceerde zes jaar geleden een systeem. Inmiddels maken vele tientallen mensen verspreid in Nederland er gebruik van. Voor een waterdicht systeem zocht hij hulp bij zijn neef Michel Brinckman, die een bedrijf heeft op het gebied van informatica.
“Het werkt uitstekend,” vertelt Henriëtte van Wensen. “Het enige, dat ik moet doen, is te reageren op een geautomatiseerde telefoonoproep van Lifeline call for animals. Ik kan zelf het tijdstip bepalen van de telefoonoproep. Als de telefoon overgaat, moet ik opnemen en vervolgens op verzoek de 1 indrukken en ophangen. Als ik niet reageer en dat is mij wel eens overkomen, wordt de oproep na een uur meerdere keren herhaald.”
Brinckman: “Wordt dan nog niet opgenomen, dan belt Lifeline call for animals met de contactpersoon, die door de deelnemer is opgegeven. Deze gaat naar het adres van de deelnemer om poolshoogte te nemen. Helaas heeft het systeem al enkele keren zijn nut bewezen,” vertelt Brinckman. “Enkele deelnemers, die zich zorgen maakten over hun huisdier als hen thuis wat zou overkomen, zijn overleden. Zoals vooraf is afgesproken, hebben de verschillende contactpersonen zich over de huisdieren ontfermd. De huisdieren zijn verder leed bespaard gebleven.”
Alle alleenstaande ouderen met huisdieren, die zich zorgen maken, kunnen contact opnemen, maar ook mensen zonder huisdieren kunnen zich aanmelden voor de automatische telefoonoproep, zie: www.dierenlijn.nl Voor € 1,75 per week bent u ervan verzekerd dat uw huisdier op tijd wordt gevonden in het geval van uw overlijden thuis.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

De twee mantelzorgers hebben het rapport met aanbevelingen aangeboden aan wethouder Ingeborg ter Laak. Foto: pr
Zoetermeerse mantelzorgers hebben behoefte aan erkenning en ontzorgen 18 apr, 16:32
De leerlingen van het Alfrink College.
Alfrink tweede bij toernooi Olympic moves 18 apr, 16:16
Stadshart Daily Plaza wordt hét overdekte boodschappencentrum van Stadshart Zoetermeer met de focus op dagelijkse benodigdheden.
Trekpleister naar Stadshart Daily Plaza in Zoetermeer 18 apr, 15:17 3
Nieuw seizoen bij Buurttuin Zoete Aarde
Programma buurttuin Zoete Aarde 18 apr, 12:18
Cantiamo tijdens het slotapplaus. Foto: Leon Koppenol
Cantiamo levert huzarenstukje 18 apr, 12:15
Afbeelding
Mooie resultaten springers Pro Patria bij toernooi 18 apr, 11:14
Jongeren maken Theater Na de Dam
Jongeren maken Theater Na de Dam 18 apr, 11:07
 Op dit moment worden jaarlijks zo’n 1.100 kinderen geboren in HagaZiekenhuis Zoetermeer. Foto: hagaziekenhuis.nl
HagaZiekenhuis kiest voor behoud van geboortezorg in Zoetermeer 18 apr, 10:18 10