Station Meerzicht met de sprinter omstreeks 1980. Foto: Mieke Kaashoek, Beeldbank Zoetermeer
Station Meerzicht met de sprinter omstreeks 1980. Foto: Mieke Kaashoek, Beeldbank Zoetermeer

ArchitectuurPunt houdt lezen over Zoetermeerlijn

Actueel 355 keer gelezen

Zoetermeer - Toen 60 jaar geleden de plannen voor de nieuwe stad Zoetermeer werden gemaakt, was de infrastructuur een belangrijk onderdeel. De hoofdwegen, de spoorlijn (Zoetermeerlijn, de Sprinter) en de fietspaden bepalen nog steeds de structuur van de stad. 

Tijdens deze lezing Van Zoetermeerlijn tot hubs en deelfietsen op 21 september 2022 vertelt Hans Gosselink over de geschiedenis van de unieke Sprinter en en kijken we vooruit naar het vervoer van de toekomst met Jasper Ouwens, adviseur mobiliteit bij Sweco.
Na een lange voorbereiding startte de bouw van de Zoetermeerlijn officieel in 1972. Deze nieuwe spoorlijn was (in zijn begintijd) uniek. Zowel wat betreft rollend materieel, de ‘Sprinter’, traject, spoorbanen, als de integratie met de groeistad Zoetermeer. De lijn voorzag in het openbaar vervoer tussen Den Haag en Zoetermeer met een omgeklapt lus traject in Zoetermeer. Sinds 2006 wordt deze openbare vervoer voorziening van de Zoetermeerlijn door Randstadrail verzorgd. Ook is de lijn doorgetrokken naar Oosterheem en recent station Lansingerland Zoetermeer. Wat heeft de toekomst nog meer voor ons in petto? Jasper Ouwens houdt zich bezig met deelmobiliteit, mobiliteitshubs en andere nieuwe vormen van vervoer. In de lezing wordt aandacht besteed aan verschillende aspecten. Hans Gosselink dook in de geschiedenis van de Zoetermeerlijn en maakte de tentoonstelling hierover bij het Historisch Genootschap Oud Soetermeer.
De lezing is woensdag 21 september van 19.30 - 21.00 uur in Forum / bibliotheek, Podium. De lezing kan worden bijgewoond in het het Forum en is ook online te volgen.
Informatie en aanmelden: https://www.architectuurpuntzoetermeer.nl/agenda/zoetermeer-groeit-online-lezing-03-van-zoetermeerlijn-tot-hubs-en-deelfietsen/

Uit de krant