Door de defecte lift moeten de heer Blommers en bewoners van De Leliënborgh al maanden een grote omweg maken om bij het winkelcentrum te komen.
Door de defecte lift moeten de heer Blommers en bewoners van De Leliënborgh al maanden een grote omweg maken om bij het winkelcentrum te komen. Robbert Roos

Stadshart slecht bereikbaar voor bewoners Duitslandlaan

Actueel 995 keer gelezen

Zoetermeer - Zoetermeer is goed bereikbaar. Althans, zo valt te lezen op de website ‘Zoetermeer is de plek’. Toch kan dat in de praktijk soms heel anders uitpakken. Bijvoorbeeld als een lift op een cruciale plek al maanden defect blijkt te zijn. De familie Blommers, voor wie de lift van groot belang is, weet daar alles van. Ze vragen zich dan ook al maanden af; wanneer kunnen we weer gebruikmaken van de lift.

Door Robbert Roos

De heer en mevrouw Blommers wonen sinds enkele jaren met veel plezier in een appartementencomplex aan de Duitslandlaan in het Stadshart in Zoetermeer. Een fijne plek, dicht bij de winkels en horecagelegenheden. “We gaan er graag op uit om een boodschapje te doen of ergens neer te strijken op een gezellig terras in het centrum.” Voor het bezoek aan het stadshart maakt het echtpaar, net als vele buurtbewoners, normaal gesproken dagelijks gebruik van de lift naast het Stadstheater, direct tegenover het appartementencomplex waar zij wonen. 

“Ik heb een aantal herseninfarcten gehad”, vertelt de heer Blommers openhartig. “Ik ben er redelijk goed vanaf gekomen hoor”, relativeert hij opgewekt. “Maar sindsdien ben ik buiten afhankelijk van een rollator en een scootmobiel voor de langere afstanden. Als ik het Stadshart in wil voor een boodschapje maak ik altijd gebruik van deze lift. Maar die is al een maand of drie stuk.” De heer en mevrouw Blommers zijn geen mensen die alleen van afstand kritiek geven. Op de lift zit een sticker en een telefoonnummer waar storingen gemeld kunnen worden. Dat hebben ze dan ook netjes gedaan. Eerst per telefoon, later nogmaals met een mailtje aan de gemeente. “We hebben tot op heden nog geen enkele reactie mogen ontvangen”, verzucht mevrouw Blommers. “En we weten dan ook nog steeds niet hoelang dit gaat duren.” Als je op de site van de gemeente zoekt onder het kopje bereikbaarheid valt te lezen dat door drukte aan de balie en telefoon een afspraak langer op zich laat wachten. 

Wie goed kijkt ziet dat er op locatie op de betreffende lift een kaartje hangt met alternatieve routes om het Stadshart te bereiken. De ene gaat linksom, langs het theater, ShabuShabu en via de opgang langs de bioscoop, de andere gaat rechtsom via het overdekte winkelcentrum. “De optie via het overdekte winkelcentrum is alleen van toepassing tijdens openingstijden. Daar heb je dus ’s avonds niets aan”, legt de heer Blommers uit. “De route linksom is veel te lang als je met een rollator bent.” Vanaf hun balkon ziet het echtpaar het dan ook regelmatig gebeuren; een taxi die iemand ter hoogte van het Stadstheater afzet omdat daar wat meer ruimte is. “Dan zien we de taxi wegrijden terwijl de net uitgestapte persoon voor een lift staat die niet werkt. Echt te gek voor woorden dat het niet beter aangegeven staat.” Ook het naastgelegen Stadstheater merkt de gevolgen van de defecte lift. “Als we open zijn gebeurd het wel dat mensen vragen of ze door het theater mogen en gebruik mogen maken van onze lift. Uiteraard vinden wij dat geen probleem maar een lift zou niet maandenlang buiten gebruik moeten zijn”, aldus een medewerker. 

De gemeente is om een reactie gevraagd. Zij laten via een woordvoerder weten dat de melding bij de verkeerde afdeling terecht is gekomen. De gemeente wil graag in contact komen met de familie Blommers om hiervoor excuses aan te bieden en om te kijken hoe dit in het vervolg voorkomen kan worden. Vanwege interne miscommunicatie, en een zeer ongelukkige loop van omstandigheden, heeft de opvolging van het defect langer geduurd dan noodzakelijk is. Na opheldering hiervan is direct aan de leverancier opdracht gegeven tot herstel. Direct na het ontvangen van onze opdracht heeft de leverancier de benodigde materialen besteld. De leverancier geeft helaas aan dat levering ten minste drie weken op zich laat wachten.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Uit de krant

De vertrouwde medewerkers van Albert Heijn Seghwaert staan vanaf 27 mei weer enthousiast voor je klaar. Foto: pr
Albert Heijn Seghwaert wordt in twee weken compleet vernieuwd 2 mei, 11:31 7
Rust & Vreugd in Stadstheater
Rust & Vreugd van Hendrik Groen in Stadstheater 2 mei, 11:02
Hoe oud zijn ze? Hoe komen ze daar? Hoe en waar werden ze gemaakt? Foto: pr
Alles over pijpenkoppen vinden in de grond van Benthuizen 2 mei, 10:30
Deelnemers van Tuingezel tijdens een freerunning wandeling.
Freerunning wandeling met Tuingezel en Parkour Disciplines 2 mei, 09:50
De Vredesboom aan de Dobbe.
Bijeenkomst bij de Vredesboom 2 mei, 08:53
Afbeelding
Ben jij die professionele ZZP-er die wij zoeken? Meld je aan bij De Borstelman! 2 mei, 07:00
Ed Boutkan, Inge Groen in 't Woudt (midden) en Karin van der Lee. Foto: Gerard van Warmerdam
Cheque voor Op de koffie bij Franx 1 mei, 20:51
Feesten op 5 mei. Foto: Roy Poots
Feest op drie plekken tijdens Bevrijdingsdag 1 mei, 18:52