Buurtbemiddeling helpt bij overlast of conflict tussen buren
Actueel 95 keer gelezenKees van Rongen
Buurtbemiddeling is door de gemeente en de woningcorporaties in 2002 opgezet. Het is onderdeel van Stichting Mooi en aangesloten bij het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV). Buurtbemiddeling heeft zich in de afgelopen zeventien jaar ontwikkeld tot een onmisbare organisatie.
Zoetermeer - “Prettig wonen willen we allemaal,” zegt coördinator van Buurtbemiddeling Beatrice van Tilburg. “Buurtbemiddeling is een gebaar naar bewoners om hen te helpen om hun woongenot te verbeteren als er een conflict of overlast is tussen buren. Wij werken met vrijwilligers, die getraind zijn om hier mee om te gaan.” In Zoetermeer zijn 27 buurtbemiddelaars actief. John Wareman is vijf jaar buurtbemiddelaar, Elly Eveleens acht jaar. Ze zijn opgeleid en gecertificeerd als buurtbemiddelaar en allebei ook mediator. Problemen met de buren kunnen uiteenlopen van kleine irritaties tot een groot meningsverschil. Geluidsoverlast, parkeerproblemen, overlast van huisdieren. Eigenlijk zou je hierover moeten kunnen praten, maar het lukt niet altijd om hier samen uit te komen. Jaarlijks zijn er 100 tot 150 aanmeldingen, die bij Buurtbemiddeling Zoetermeer terecht komen. “Uiteindelijk is in 80 procent van de gevallen de situatie verbeterd na buurtbemiddeling, als we na drie maanden nabellen. Overigens is het belangrijk, dat de mensen zelf de problemen oplossen, maar de buurtbemiddelaar begeleidt ze daarin,” zegt John. “Na afloop zijn de meeste mensen ons dankbaar en dat geeft ons de motivatie om dit werk te doen,” zegt Elly. “Buurtbemiddeling is gratis. Het enige dat we van de mensen verwachten, is de wil om er samen met uw buren uit te komen,” zegt John. “Soms gaat het om aannames. Ik heb meegemaakt, dat mensen zeiden last te hebben van hondengeblaf, terwijl de buurman geen hond had. Of last van harde muziek en er is geen muziekinstallatie in huis. In andere gevallen is het vooral begrip voor elkaar te krijgen. Elly: “Het begint met een intake gesprek. Twee bemiddelaars houden afzonderlijke intake gesprekken met u en de buren. Pas als u en de buren instemmen, vindt er een gezamenlijk gesprek plaats onder leiding van de bemiddelaars. Zij zijn onpartijdig. Doordat de buren zelf naar een oplossing zoeken, is de kans klein dat het probleem zich weer voordoet.”
U kunt Buurtbemiddeling inschakelen als u last ondervindt van buren. De bemiddelaars oordelen niet. Zij nodigen u en de buren uit voor een gesprek om tot een oplossing te komen. Buurtbemiddeling tel. 079-3466115 of e-mail: buurtbemiddeling@stichtingmooi.nl