Foto:

Nieuwe naam; Zoetermeer is de plek

'Het is liefde die een aanloopje nodig heeft'

Robbert Roos

In 2018 is het citymarketingadvies van bureau Boisen vastgesteld door de gemeenteraad. Sindsdien is hard gewerkt om vanuit een projectopdracht uitvoering te geven aan dit besluit. Met de juiste citybranding kan Zoetermeer zich nog beter profileren. Wethouder Margreet van Driel gaf een toelichting op de nieuwe plannen en maakte de nieuwe brandname bekend.

Zoetermeer.- "We hebben de citybranding bewust heel breed opgezet", vertelt wethouder van Driel "Niet voor een specifieke doelgroep of segment zoals in het verleden soms gebeurde."Wat we nu doen is de vertaalslag maken tussen de kernwaarden 'speels', 'maakbaar' en 'actief', en het merk of de merkbeleving van de stad Zoetermeer.' Dat heeft geresulteerd in de nieuwe brandname; Zoetermeer is de plek. Een pakkende naam waaraan iedereen zich kan verbinden. "Bewoners kunnen de link leggen met hun favoriete plek, maar je kunt het ook koppelen aan ondernemers die zich hier kunnen vestigen", ligt de wethouder toe. "Of mooie sportprestaties, voortgekomen uit trainingen op een specifieke plaats in de stad. Iedereen kan er zijn eigen draai aan geven. Dat vindt ik de kracht van deze citybranding." Het liefst was de wethouder nu al met een concrete campagne op de proppen gekomen. "Daar is het nu nog te vroeg voor. Samen met partners in de stad gaan we de komende tijd invulling geven aan de mogelijkheden voor het gebruik van de nieuwe citybrand. Na de zomer treden we naar buiten."

Verliefd

Zoetermeer is niet een stad waar je op het eerste gezicht verliefd op zou worden stelt wethouder van Driel. "Maar op het tweede gezicht ontdek je vanzelf de veelzijdigheid van Zoetermeer, de inwoners, de ondernemers, de studenten, scholieren en toeristen." En dan is er volgens haar geen houden meer aan. "Het is liefde die een aanloopje nodig heeft. Daar helpen we met deze citybranding graag een handje bij." Op die manier wil de wethouder mensen 'verleiden' om hier te komen wonen, werken, recreëren, winkelen, studeren of ondernemen. "We hebben al een stevige evenementenstructuur opgezet, die kunnen we nu structureel combineren met de nieuwe citymarketing."

Gewone taal

Voor de nieuwe citybranding is bewust gekozen voor gewone taal. "Dat past helemaal bij de Zoetermeerse nuchterheid", grapt de wethouder. "Zoetermeer is de plek. Voor u, voor mij, voor ons. Samen zoeken naar nieuwe mogelijkheden. En die lijken met deze nieuwe slogan oneindig. Foto van een drankje in de achtertuin? #Zoetermeerisdeplek. Fun op je snowboard in de sneeuw? #Zoetermeerisdeplek. Wethouder Margreet van Driel is zichtbaar enthousiast over de nieuwe plannen. "Ik zie de nieuwe citybranding echt als een toevoeging voor onze stad die tegelijkertijd erg dicht bij onszelf blijft. Hier kunnen we veel kanten mee op en voor langere tijd mee vooruit."

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden