Zorgen over het lot van mijn huisdier als mij onverhoopt iets overkomt, zijn weggenomen. Foto PR
Zorgen over het lot van mijn huisdier als mij onverhoopt iets overkomt, zijn weggenomen. Foto PR (Foto: PR)

Dierenleed voorkomen via Lifeline call for animals

Door Kees van Rongen

Zoetermeer - “Ik ben alleenstaand en gepensioneerd. Nogal op mijzelf, niet zielig of eenzaam. Maar ik bedacht mij, dat als ik in mijn slaap overlijd, er niemand is, die mij snel mist. De drie katten bij mij kunnen niet naar buiten, want ik woon op een flat. Zij gaan een lijdensweg tegemoet door gebrek aan water en eten. Ik ben niet de enige, die zich hierover zorgen maakt.”

 Joop Brinckman wilde een systeem, dat altijd werkt en niet afhankelijk is van mensen. Hij zocht hulp bij zijn neef Michel Brinckman, die een bedrijf heeft op het gebied van informatica. “Lifeline call for animals heb ik vijf jaar geleden opgezet. Het systeem werkt na een testperiode en het elimineren van ‘kinderziektes’ nu bijna vier jaar probleemloos. Met name alleenstaande ouderen met huisdieren, die zich zorgen maken over het lot van hun huisdier als zij onverhoopt iets overkomen, zijn hiermee geholpen.” Brinckman legt uit hoe het systeem werkt. “Het enige dat de deelnemer moet doen, is om de dag te reageren op een telefoonoproep van Lifeline call for animals. Opnemen en vervolgens op verzoek de 1 indrukken en ophangen. Als er niet wordt gereageerd, wordt de oproep na een uur meerdere keren herhaald. Wordt dan nog niet opgenomen, dan belt Lifeline call for animals met de contactpersoon, die door de deelnemer is opgegeven. Deze gaat naar het adres om polshoogte te nemen. Helaas heeft het systeem onlangs zijn nut bewezen,” vertelt Brinckman. “Een 66-jarige deelnemer, die zich enorm zorgen maakte over zijn hondje, als hem thuis wat zou overkomen, overleed in januari. De contactpersoon trof de man dood aan. Zoals vooraf was afgesproken, heeft hij zich over het huisdier ontfermd. Het is triest dat de man is overleden, maar het hondje is verder leed door gebrek aan water en eten bespaard gebleven.” Lifeline call for animals telt tot nu toe 67 deelnemers. “Dat is niet veel,” geeft Brinckman toe. “Het probleem is dat de doelgroep zeer moeilijk te bereiken is. Ik heb de Dierenbescherming, ouderenbonden en de branchevereniging van dierenartsen gevraagd via hun kanalen hun leden op de hoogte te brengen van Lifeline call for animals, maar zij weigeren dit te doen. Veel alleenstaanden met huisdieren hebben nauwelijks sociale contacten. De kans, dat mensen thuis overlijden, niet op tijd gevonden worden, is nog groter door het coronavirus."

Voor € 1,75 per week bent u ervan verzekerd, dat uw huisdieren op tijd worden gevonden in geval van uw overlijden thuis. Bovendien is er na het overlijden het vervolgtraject om uw dieren direct te verzorgen en onder te brengen. Info vindt u op www.lifelinecallforanimals.nl

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden