Foto: Ardito Fotografie

Reactie Shurgard naar aanleiding van brand in self-storage center in Zoetermeer

Van de redactie

Klanten persoonlijk gecontacteerd

LUXEMBURG, 11 januari 2020 — Shurgard, de uitbater van het self-storage center dat op 1 januari rond 3u 's nachts vuur vatte als gevolg van een brand in een nabijgelegen pand, wenst een nieuwe update te geven over de situatie. Intussen werden reeds alle klanten van de Shurgard vestiging door het bedrijf persoonlijk gecontacteerd.

Oorzaak van de brand

Het onderzoek van de brandweer en politie naar de oorzaak van de brand in het gebouw naast de opslagplaats van Shurgard is nog steeds lopende. Het grondonderzoek is momenteel afgerond, maar de precieze oorzaak is tot op heden nog niet bekend.


Veiligheid op de lokatie

SELF-STORAGE

De Shurgard vestiging die getroffen werd door de brand, werd in 1960 gebouwd. De opslagplaats was volledig conform de strenge nationale brand- en veiligheidsvoorschriften. Dit betekent dat het storage center uitgerust was met brandveiligheidssystemen zoals, onder andere, videomonitoring, brandalarmen, nooduitgangen en brandblussers. Het gebouw was niet uitgerust met een sprinklerinstallatie. Dit is volgens de Nederlandse wetgeving geen vereiste voor een gebouw van deze aard.

Het gebouw bevatte hechtgebonden asbest, die helaas door de verwoestende brand en de instorting van het gebouw vrijgekomen is. Hierdoor is asbestvervuiling over het hele terrein ontstaan.

De aanwezigheid van asbest in het gebouw vormde voor de brand geen enkel risico voor de gebruikers van het gebouw en omwonenden. Studies uit 2015 hadden dit aangetoond.

Shurgard zal zelf, in opdracht van de gemeente Zoetermeer en de omgevingsdienst Haaglanden, de lokatie veilig maken door het vervuilde puin zo snel als mogelijk op een gecontroleerde manier weg te ruimen. Dit zal gebeuren via een gespecialiseerde firma. In samenspraak met de lokale overheden en de veilgheidsdiensten, is besloten dat de lokatie tijdens dit opruimingsproces niet opengesteld zal worden.


Aandacht voor klanten centraal

Shurgard stelt steeds de aandacht voor zijn klanten centraal. Nadat het bedrijf op de hoogte was gesteld van de brand, heeft het al zijn klanten van de Zoetermeer vestiging persoonlijk gecontacteerd. In totaal gaat het om klanten van zo'n 900 verhuurde units die door de gebeurtenis zijn geraakt.

Marc Oursin, CEO van Shurgard, zegt: "We betreuren deze brand ten zeerste en leven erg mee met alle betrokkenen die spullen verloren hebben die hen dierbaar zijn. We doen er alles aan om onze klanten de beste nazorg te bieden. Intussen hebben onze medewerkers alle klanten van onze vestiging in Zoetermeer individueel gecontacteerd. We helpen hen bij het indienen van schadeclaims bij hun verzekeringsmaatschappij, als zij dit wensen. Met al hun andere vragen kunnen klanten trouwens ook steeds bij ons terecht. Onze medewerkers staan steeds paraat om antwoorden te geven op hun vragen."


Verzekering

Shurgard biedt zijn klanten steeds de optie om een verzekering aan te kopen via de verzekeraar van Shurgard zelf. Het is eveneens mogelijk voor klanten om via hun eigen verzekeraar een polis af te sluiten. De klanten van Shurgard kunnen tot €20.000 aan inboedel verzekeren via het normale verzekeringsschema. Ook verzekeringen voor hogere bedragen zijn mogelijk. In deze gevallen moet de dekking in onderling overleg tussen klant en verzekeringsmakelaar besproken worden.

De bezittingen van de klanten van Shurgard worden verzekerd voor de waarde die de klant zelf heeft aangegeven. "Klanten zijn verplicht zelf aan te geven voor welke waarde ze hun goederen wensen te verzekeren. Onze verzekeringspolissen zijn erg flexibel, waardoor klanten op elk moment kunnen kiezen om de verzekerde waarde van hun goederen aan te passen, als ze goederen toevoegen of verwijderen Uit hun unit. Na deze brand zullen klanten een vergoeding bij hun verzekering kunnen vragen voor de effectief verzekerde waarde van hun goederen", licht Mathieu Knipping van Shurgard Nederland toe.

STORAGE

Om het indienen van schadeclaims te vergemakkelijken voor klanten, heeft Shurgard in dit geval, in overleg met de verzekeringsmaatschappijen, een vereenvoudigde aangifte mogelijk gemaakt door middel van een specifiek formulier. Dit formulier is sinds gisteren, 9 januari, beschikbaar voor klanten (minder dan €5.000 aan verzekerde waarde). Gedupeerden krijgen een verlengde termijn van 90 dagen om een schadeclaim in te dienen na overeenkomst met de verzekeringsmaatschappij. De normale termijn is 7 dagen, maar na overleg tussen Shurgard en zijn verzekeringsmaatschappij is beslist deze termijn bij uitzondering te verlengen.

Over Shurgard

Shurgard is de grootste ontwikkelaar, eigenaar en aanbieder van opslagruimte in Europa.

In Europa heeft Shurgard 238 vestigingen, verspreid over zeven landen, die samen circa 1,2 miljoen vierkante meter aan te verhuren opslagruimte bieden aan ruim 160.000 klanten. Shurgard Europa heeft circa 700 medewerkers in dienst. Shurgard is als "SHUR" beursgenoteerd aan Euronext Brussel.

Voor meer informatie: corporate.shurgard.eu www.shurgard.nl blog.shurgard.nl www.facebook.com/shurgardselfstorage

Meer berichten








Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden