Met Shame & Share laat Theaterhart eersteklassers ervaren hoe je om kunt gaan met pesten. Speelster Noel. "Je hoeft niet allemaal bevriend te zijn, zo lang je maar respect voor elkaar hebt."
Met Shame & Share laat Theaterhart eersteklassers ervaren hoe je om kunt gaan met pesten. Speelster Noel. "Je hoeft niet allemaal bevriend te zijn, zo lang je maar respect voor elkaar hebt." (Foto: )

Shame & Share maakt eerste- klassers bewust van pesten

Marit Nikerk

De vakantie is voorbij en dan mag je voor het eerst naar de middelbare school. Wat als ik niet bij hoor? Krijg ik wel likes op mijn Instagram? En wat doe ik als ik een bewerkte naaktfoto van een klasgenoot doorgestuurd krijg? Theaterhart laat eersteklassers met hun vernieuwde voorstelling Shame & Share hierover nadenken. Deze week start de reeks van 100 optredens in drie maanden.

Zoetermeer - Shame and Share is een interventie. Vanaf het eerste moment nemen de acteurs het publiek mee in de keuze of je erbij hoort (je krijgt een like) of niet (dislike). Een weddenschap tussen Bram en Fenne loopt uit de hand als Fenne een bewerkte naaktfoto van Robien doorstuurt in de groepsapp. En het gepest wordt erger als Robien een filmpje op Instagram zet. Wat doe je als je aan de zijlijn toekijkt of bij de populaire kinderen hoort? Met de interventie wil Theaterhart kinderen de ervaring meegeven dat ze altijd een keuze hebben, zelfs als de groepsdruk groot is. "In de eerste klas is het zo belangrijk hoe iedereen over je denkt," vertelt speler Jasper Olde Dubbelink. "Dat zie je ook in de voorstelling. Als Robien live gaat op Instagram, kijkt iedereen mee." "Social media is er altijd," vult productieleider Ginno Rehling aan. "Ook thuis gaat het pesten door."

Tijdens de interventie acteren de spelers met de leerlingen. "Vanaf het eerste moment moet je kinderen lezen, de energie voelen en doen alsof je de voorstelling voor het eerst speelt," vertelt ervaren speelster Noël van Kleef. Als Fenne pest ze en probeert ze een groepje kinderen zover te krijgen dat ze ook meedoen. "De kinderen gaan zo mee in het verhaal," vertelt regisseuse Emma de Groot. "We raken het gevoel." En dat zorgt voor onverwachte reacties: zo gaf een meisje Fenne een dislike en liepen kinderen opeens met Noel mee de klas uit. "Dat was niet de bedoeling." lacht Noel, die ter plekke moest improviseren. Omdat de voorstelling wat teweeg brengt, krijgt de klas na afloop een nagesprek, waarin kinderen met de acteurs over hun ervaring, gevoelens en keuzes praten. "Kinderen kunnen nog niet de gevolgen van hun acties overzien," vertelt Emma. "In het nagesprek vragen we dan ook: wat triggerde jou om mee te doen?" "Elke groep is anders en zal anders reageren," zegt speelster Safiera Dooijenburgh. "Dat maakt het spannend, maar ook leuk! Het zou mooi zijn als we de dynamiek in de klassen kunnen veranderen, waar dat nodig is."

Meer berichten