Hilko Folkeringa voelt zich bij het Stadstheater als een vis in het water. Foto: Fred Roland
Hilko Folkeringa voelt zich bij het Stadstheater als een vis in het water. Foto: Fred Roland (Foto: Fred Roland)

'Ik kom hier niet op de winkel passen'

Hélène Ouwerkerk

Stadstheater-directeur Folkeringa

"Ik wil verbindingen maken met diverse partijen in de stad. En ik ben er niet om op de winkel te passen." Dat zegt Hilko Folkeringa, de nieuwe directeur van het Stadstheater. Na ruim 10 jaar in het oosten en noorden van het land in de theaterwereld actief te zijn geweest, heeft hij nu de overstap naar de Randstad gemaakt.

Zoetermeer - De onvermijdelijke vraag valt al vroeg in het gesprek. Hoe lang is Folkeringa van plan te blijven? Immers, zelf nam hij al binnen één jaar afscheid van de Zwolse theaters en zijn recente voorgangers Marc van Kaam en Tineke Maas zijn ook niet bepaald heel lang bij het Stadstheater gebleven. "Tussen mij en Zwolse theaters was sprake van een mismatch. Dat is natuurlijk heel spijtig en heeft het geen zin om door te gaan. Maar ik wilde wel voorkomen dat dat nog een keer zou gebeuren dus ben ik me eerst goed gaan oriënteren. Bij Zwolle theaters ben ik gegaan voor de naam en faam van de theaters en de stad toen de vacature voorbij kwam. Bij het Stadstheater ben ik nadrukkelijk ook voor het team gegaan. Nog voor ik ging solliciteren heb ik gesprekken gevoerd met medewerkers en wist ik dat dit een dynamisch, betrokken en bevlogen team was. Ik ben voorstellingen gaan bezoeken om te voelen hoe het theater was, de sfeer proeven. En na een goed gesprek met de recruiter, heb ik gesolliciteerd", vertelt Folkeringa.

De nieuwe directeur leert de stad en zijn omgeving inmiddels steeds beter kennen. "Ik ben geen type die alleen maar op de winkel past. Ik wil verbindingen maken en uitdagingen aangaan. Er is door Tineke Maas bijvoorbeeld al verbinding gemaakt met andere culturele instellingen en onderwijs en ik wil dat nog meer gaan uitrollen. Dat is geen proces wat je in een paar maanden doet, maar daar mag je rustig vijf jaar voor uittrekken. Dus dat laat wel zien dat ik zeker hier voor een langere tijd wil blijven", zegt hij.

Folkeringa weet dat cultuur soms in tijden van bezuinigingen best onder druk kan liggen. Toch ziet hij bijvoorbeeld bij de tekorten in de jeugdzorg juist kansen. "Als er in de jeugdzorg bepaalde problemen zijn dan kan je misschien juist het theater en de cultuur inzetten om een probleem aan te pakken. Een goed voorbeeld daarvan is mijn werk voor het theater in Assen. Daar speelde de vluchtelingenproblematiek. We hebben toen over die problematiek een voorstelling neergezet waarin ook vluchtelingen aan meededen. Hierdoor brachten we zowel het onderwerp over het voetlicht maar deden we ook aan integratie", vertelt hij.

Hij ziet veel kansen. "De samenwerking met de Leidse Schouwburg vind ik erg interessant, maar ook met de andere culturele instellingen zoals De Boerderij, CKC, Terra Art en het Stadsmuseum. Ik zie mogelijkheden om het vorig jaar ingezette festival op het Cadenzaplein verder uit te bouwen. De tijd dat een theater alleen maar een gebouw was waar alleen voorstellingen worden gehouden is wat mij betreft allang voorbij."

Meer berichten