Logo streekbladzoetermeer.nl


Annette Mulder, Gepko Wolters en enkele leerlingen van de Prins Florisschool
Annette Mulder, Gepko Wolters en enkele leerlingen van de Prins Florisschool (Foto: Robbert Roos)

Maatwerk onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen

Door Robbert Roos

Zoetermeer - De Prins Florisschool in Oosterheem heeft 29 november officieel het certificaat "'Begaafdheidsprofielschool" behaald. Dit certificaat is een erkenning voor onderwijs aan meer- en hoogbegaafde leerlingen als vast onderdeel van het totale onderwijsaanbod. Met deze erkenning telt Unicoz in totaal vier Begaafdheidsprofielscholen. Drie in het basisonderwijs en één in het voortgezet onderwijs.

 Prins Florisschool directeur Annette Mulder is blij en trots op het behalen van het certificaat. "De afgelopen drie jaar waren wij als aspirant-lid verbonden aan de landelijke vereniging voor Begaafheidsprofielscholen. Door middel van lesobservaties, presentaties door leerlingen, gesprekken met leerlingen en hun ouders, het MT van de school en met partners binnen Unicoz is de conclusie getrokken dat de Prins Florisschool prima voldoet aan de criteria die door BPS gesteld zijn." Naast de Prins Florisschool zijn ook ONC Parkdreef, De Floriant en IKC Prins Clausschool in het bezit van het certificaat. Hetty van Elburg, directeur van IKC Prins Clausschool: "Speciaal onderwijs voor deze groep is erg belangrijk. Wil je kijken wat kinderen in zich hebben, dan zul je je als school moeten aanpassen. Ook hoogbegaafde leerlingen moeten elke dag kunnen zeggen; ik heb vandaag iets geleerd op school." Gepko Wolters is specialist hoogbegaafdheid op het ONC Parkdreef. ''Door de verbinding aan te gaan met het basisonderwijs komen hoogbegaafde leerlingen al vroeg in beeld. Zo kunnen we ze de juiste begeleiding geven en voorkom je dat ze later vastlopen in het voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld door gebrek aan leer- en planningsvaardigheden.'' Annette Mulder: ''Die vaardigheden brengen we ze nu al bij in de onderbouw Dat vergt niet alleen inzet van de leerling, maar ook van de leraren. Die zijn hier speciaal in getraind. Met Denkwijs onderbouw en Denkkracht kunnen we leerlingen werk aanbieden waarin hun creativiteit aangesproken wordt en waarin ze 'out-of-the-box' leren denken." Gepko Wolters: "BPS scholen hebben structureel aandacht voor deze groep kinderen. Je merkt dat dit in de praktijk goed werkt. Met drie scholen in het basisonderwijs en het ONC Parkdreef als voortgezet onderwijs is Zoetermeer gedekt."

Een valkuil bij hoogbegaafde leerlingen is de gedachte; die komt er wel. Door deze leerlingen op een andere manier uit te dagen, bijvoorbeeld met wiskunde of een bijzondere taal stimuleer je ze waardoor ook minder leuke vakken weer interessant worden.

1 reactie
Meer berichten