Winkeliers Dorpsstraat bezorgd over HOM
Actueel 102 keer gelezen
Zoetermeer - “Vanuit Stichting Winkelcentrabelang Zoetermeer (SWZ) maken wij ons ernstige zorgen over de voorgenomen komst van de Holland Outlet Mall (HOM) in Zoetermeer. SWZ vertegenwoordigt 393 winkels in Zoetermeer. Onze zorgen worden nu extra bekrachtigd door wat zich in Roermond afspeelt bij het Designer Outlet Centre (DOC). Deze week stuurden winkeliers uit de binnenstad van Roermond een brandbrief naar de gemeente over de grote verkeersproblemen die door de DOC worden veroorzaakt, waardoor bezoek aan de binnenstad wegblijft. SWZ verwacht voor Zoetermeer nog veel grotere verkeersproblemen, daar de HOM midden in de binnenstad gepland is. Veel bewoners hebben hun zorgen inmiddels ook geuit.De berichtgeving uit Roermond is extra zorgwekkend omdat het College in Zoetermeer Roermond juist aanhaalt als succesverhaal”, aldus Lon Oosterbroek, voorzitter Stichting Winkelcentrabelang Zoetermeer.
De ondernemers hebben geen goed gevoel bij de ontwikkelingen.
Dennie van Herwijnen, woordvoerder SWZ inzake de HOM: “Wij volgen de ontwikkelingen rond de HOM zeer aandachtig . De gemeenteraad van Zoetermeer heeft de schier onmogelijke taak gekregen om dit zware en ingrijpende vraagstuk binnen slechts 6 weken te bestuderen, te beoordelen, vragen te stellen, vragen te beantwoorden, in gesprek te gaan met bewoners, ondernemers en betrokkenen en tevens een beslissing te nemen. Het college van B&W probeert op deze wijze dit project er binnen veel te snelle tijd doorheen te drukken. Lastige vraagstukken zoals infrastructuur, parkeren, de kosten voor de Zoetermeerse burgers en ondernemers en vooral ook de gevolgen blijven onbeantwoord, want er zijn nog steeds te veel vraagtekens waar op korte termijn geen concreet antwoord op gegeven kan worden.”
“Er lopen daarom inmiddels second opinions over de onderzoeken die de gemeente heeft laten uitvoeren, waar al veel vragen uit voortvloeien over die onderzoeken. Inschattingen van omzeteffecten aan de hand van koopstroomonderzoeken uit 2011 zijn bijvoorbeeld niet actueel. Terwijl over een paar maanden de nieuwe koopstroomonderzoeken gepresenteerd zullen worden. Ook melden de onderzoeken dat er op zaterdagmiddagen 5100 auto’s zullen komen, terwijl het plan voor de HOM voorziet in 3100 parkeerplaatsen. 2000 auto’s die straks allemaal tegelijk op zoek gaan naar een parkeerplek in de binnenstad is een ramp. Ook onderzoek naar actuele regionale behoefte aan de hand van het Programma Ruimte Stadsgewest Haaglanden 2013 is niet actueel. De retail is in een paar jaar tijd compleet veranderd. Hoe kan men dan uitgaan van gedateerde cijfers?”
Het tweetal is er niet van overtuigd dat de huidige winkelgebieden kunnen profiteren. “Er wordt gesproken over voordelen vanwege combinatiebezoeken, maar wat zijn de directe omzeteffecten voor mode, sport en schoenen in de huidige winkelcentra? Dit was o.a. wel de insteek om deze onderzoeken te laten uitvoeren”, zegt van Herwijnen. “Tot slot zijn de huidige Woonhart ondernemers nooit in de ontwikkelingen rond hun locatie betrokken geweest. Nooit is er een onderzoek gedaan, nooit is er met de ondernemers of hun bestuur gesproken. Nooit zijn er cijfers opgevraagd door wie dan ook, nooit is er naar hun mening gevraagd wat zij willen. Het Woonhart is na 19 jaar nog steeds springlevend. Ondernemers daar zijn zelfs aan het plussen met positieve resultaten en vol met ideeën om het ‘oude woonboulevard’ concept te vernieuwen. En daar is uiteraard ook nooit naar gevraagd door de projecteigenaren en gemeente.”
“Onze conclusie is dat Zoetermeer zich moet afvragen of men blij moet zijn met de komst van de HOM. Bij het voorgespiegelde succes van de HOM met ruim 7 miljoen bezoekers per jaar, zal dit ook voor de Zoetermeerse binnenstad de ondergang betekenen, met overvolle wegen en dus een slecht bereikbare binnenstad. En zijn de resultaten uiteindelijk helemaal niet zo rooskleurig zoals ze ons voorgespiegeld zijn, dan zal dit zeker effect hebben op de huidige winkelcentra”, aldus Lon Oosterbroek.