Vluchtelingen starten hun verblijf met een achterstand
Actueel 82 keer gelezenVoordat je als vluchteling in Nederland aankomt heb je vaak al een lange en gevaarlijke reis achter de rug. Via via kom je in Zoetermeer terecht en krijgt daar een appartementje toegewezen. Eindelijk kun je beginnen met het opbouwen van een toekomst. Of toch niet? Soms begin je al met een achterstand.
Zoetermeer - De broers Anwar (21) en Bandar (27) Alhusin zijn gevlucht uit Syrië en wonen inmiddels ruim een jaar in Zoetermeer. Klaas Leerlooijer is Taalmaatje bij Gilde Samenspraak: “Om een toekomst op te bouwen moet je Nederlands leren. Dat valt niet mee. Taallessen worden klassikaal gegeven terwijl een-op-een lessen beter zouden zijn. Daarvoor zijn meer vrijwilligers nodig.” Gelukkig is iedereen van goede wil en de broers maken er het beste van. Toch starten zij met een achterstand. Naast de vreemde taal en de onbekende omgeving worden de broers geconfronteerd met een vordering van € 7000,- van de gemeente Zoetermeer voor het opknappen en inrichten van hun appartement. Die kosten zijn namelijk als vordering opgenomen en dienen van de bijstandsuitkering terugbetaald te worden. Klaas Leerlooijer: “Vervolgens veranderde de situatie van een van de broers. Hij werd student en kreeg een studiefinanciering. Die is lager dan de eerdere uitkering. Er bleef geen geld meer over en er ontstond een huurschuld. De woningbouwvereniging dreigde met een deurwaarder.” Leerlooijer nam contact op met vluchtelingenwerk die rechtstreeks contact opnam met de gemeente waardoor uitzetting werd voorkomen. Maar de onduidelijke situatie over de gelden bleef. Klaas Leerlooijer: “Als enkele dagen later de specificatie binnenkomt blijkt dat er 0,00 euro wordt overgemaakt. Er is een foutje gemaakt waardoor de bijstandsgelden zijn verrekend met het voorschot. Deze fout zou niet kunnen worden teruggedraaid.” Gemeente Zoetermeer laat in een reactie het volgende weten: “Inrichtingskosten en de waarborgsom worden als lening verstrekt en moeten dus worden terug betaald. Dit is algemeen beleid. De gemaakte fout is administratief gecorrigeerd. Cliënten hebben ontvangen waar zij recht op hebben en zijn hierover reeds geïnformeerd.”