Laat de mannen maar schuiven


<p>Het afgelopen weekend strooiden Rick Brehm (R) en Maurice Lukassen samen met hun collega&#39;s flink wat zout op de wegen. Zo houden zij de wegen en fietspaden schoon en de stad mobiel. Foto: Robbert Roos</p>

Het afgelopen weekend strooiden Rick Brehm (R) en Maurice Lukassen samen met hun collega's flink wat zout op de wegen. Zo houden zij de wegen en fietspaden schoon en de stad mobiel. Foto: Robbert Roos

(Foto: Robbert Roos)

Laat de mannen maar schuiven

Ook in Nederland valt er weleens wat sneeuw. Afgezien van wat aangepaste dienstregelingen zorgt dit in ons land meestal niet voor echt grote problemen. Tot we te maken krijgen met een sneeuwstorm zoals die van afgelopen weekend. Dan is het voor het team van de afdeling reiniging van de gemeente een kwestie van alle zeilen bijzetten. In gesprek met de mensen die ervoor zorgen dat we in Zoetermeer mobiel blijven.

Door Robbert Roos

Zoetermeer - Het is een drukte van belang bij het gemeentedepot aan de Argonstraat. Grote en kleinere wagens rijden af en aan en worden gevuld met vers zout. Klaar om weer de weg op te gaan. Tijd om uit te rusten is er nauwelijks; het is echt aanpoten geblazen nu.

Weeralarm

Zoetermeer heeft twee meetpunten. Die controleren de temperatuur van de weg en de hoeveelheid zout die er op ligt. Daarnaast heeft de gemeente een abonnement op Meteo Consult die het weer van minuut tot minuut in de gaten houdt. “We kunnen hier vandaan contact opnemen met hun meldkamer of andersom”, legt rayonmanager Ron Jansen uit. “Zo kunnen we de exacte weersomstandigheden opvragen, of nemen zij contact op als het weer ineens onverwachts dreigt te verslechteren. Daar kunnen wij onze planning op afstemmen.” Meestal is rond de middag al bekend hoe de weersverwachtingen zijn. Dan kan er in de avond direct begonnen worden met strooien. “Als we weten wat ons te wachten staat strooien we de eerste keer wat meer.”

Ideale mix

Het preventief strooien gebeurt met een mix van zout water en een aparte, droge component. Deze mix blijft goed plakken aan de weg. “Dat is erg belangrijk”, legt Jansen uit. “Als je alleen droog zou strooien heeft de wind vrij spel en kan het ook door rijbewegingen naar de kant geschoven worden. Met deze mix heb je daar geen last van.” De mannen op de wagens kunnen de verhoudingen van de mix aanpassen aan de hoeveelheid sneeuw die er ligt.

Externe factoren

Toch spelen meer factoren een rol. “Op normaal asfalt en klinkerwegen blijft de mix ongeveer vier dagen liggen”, legt Jansen uit. “Op het zogenaamde Zoab is het na twee dagen al weg. Ook de hoeveelheid vocht in de lucht en het aantal auto’s op de weg speelt een rol. Is er veel rijpvorming op de wegen dan is de mix sneller weg. Nu er minder auto’s op de weg rijden doordat mensen thuis zijn met de lockdown, wordt de mix minder goed verdeeld over de weg.” De gemeente heeft standaard zo’n 500 ton zout op voorraad liggen. Dat lijkt heel wat, maar afgelopen weekend werd er ongeveer 250 ton verbruikt. Vandaar dat er inmiddels alweer twee keer 180 ton is bijbesteld om de voorraad op peil te houden.

Op pad

Zoetermeer beschikt over 7 strooiauto’s. 5 vaste en twee kleinere die omgebouwd kunnen worden. Daarnaast werkt de gemeente samen met aannemer Bunnik die ook over 7 auto’s beschikt. “Rond 20.00 uur gaan we met de auto’s op pad. Alle wagens hebben een eigen route. Normaal doen we Zoetermeer in ongeveer 2 1/2 uur, maar met de sneeuwval van afgelopen weekend deden we er wel wat langer over.” Robin Smit weet er alles van. ‘s Avonds starten rond 20.00 uur, of een ochtenddienst die begint om 03.30 uur; vanaf vrijdagavond tot dinsdagmiddag heeft hij er al zo’n 28 uur opzitten. “Maar het blijft leuk werk.”

Tablets

Om precies te weten wat er nu wel of niet gestrooid is maakt de gemeente Zoetermeer gebruik van speciale tablets. Maurice Lukassen, die Zoetermeer kent als zijn broekzak, zorgt er voor dat deze tablets telkens up-to-date zijn. “Je kunt de routes aanpassen aan actuele omstandigheden”, legt hij uit. “Het zorgt er ook voor dat de chauffeurs goed op de weg kunnen letten. Tijdens het strooien moeten ze veel dingen tegelijk doen. Daar heb je al je aandacht bij nodig. Vroeger reden ze rond met een kaart. Nu vertelt de tablet waar ze heen moeten. Dat is een stuk veiliger. Je kunt het vergelijken met een TomTom die je de juiste route wijst.”

Slijtageslag

Het materieel waar de mannen mee werken heeft zwaar te lijden onder deze weersomstandigheden. “Als er een flink pak sneeuw is gevallen lijkt het of de hele stad onder een witte deken ligt”, legt Rick Brehm uit. “Normaal gesproken kennen we de stad op ons duimpje, maar als alles onder een dikke laag sneeuw ligt dan ziet het er echt anders uit.” Verkeersdrempels, biggenruggen, stoepranden; ga er maar aanstaan met een schuiver van zo’n 800 kilo aan de voorkant van je wagen. Dan gaat er weleens iets stuk.

Ergernissen

“De eerste keer dat je de weg op moet is altijd spannend”, geeft Brehm eerlijk toe. Zijn collega’s vallen hem bij. “Je weet af en toe niet wat je meemaakt onderweg. Mensen die je links of rechts inhalen omdat ze denken dat de weg wel veilig is, of die met hun auto vlak achter je gaan rijden. Dat levert soms echt gevaarlijke situaties op. We rijden er niet voor niets. Blijf gewoon achter ons rijden en haal zeker niet in.”

Een groot feest

Toch genieten de mannen enorm van dit werk, hoe lang de dagen ook zijn. “Het is fantastisch om met zo’n grote auto door die witte wereld te rijden. Soms rijden we op brede wegen met een paar auto’s in formatie naast elkaar. Dan heb je niet het idee dat je aan het werk bent”, vertelt Lukassen. Blijven de mannen dan uiteindelijk toch jongens die met héél groot speelgoed spelen? De mannen kijken elkaar even aan, om dan lachend toe te geven; “Wat denk jij dan, met zo’n pak sneeuw is het werk gewoon een groot feest.” 

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden