Metrolijn van R’dam naar Zoetermeer


<p>Station Zoetermeer wordt in het plan van Tim Sekac het nieuwe eindpunt van metrolijn A. (Foto: Nathalie de Jong)</p>

Station Zoetermeer wordt in het plan van Tim Sekac het nieuwe eindpunt van metrolijn A. (Foto: Nathalie de Jong)

(Foto: Nathalie de Jong)

Metrolijn van R’dam naar Zoetermeer

De eenentwintig jarige Tim Sekac uit Amsterdam is een petitie gestart om de Rotterdamse metrolijnen door te trekken naar Zoetermeer, Zevenhuizen en Gouda. Willen we verduurzamen dan zullen we de auto volgens hem vaker moeten laten staan. Maar dan moet er wel een goed alternatief zijn!

Zoetermeer - Tim Sekac ziet het Nederlandse wegennetwerk dichtslibben: “Er komt steeds meer asfalt en we pakken steeds vaker de auto. Nederland is druk bezig met verduurzamen en dus ook met elektrisch rijden, maar dat lost het probleem niet op. Het spoornetwerk is een stuk duurzamer en betaalbaarder en je bent in een mum van tijd in de stad”, vertelt Sekac. Ook is hij al van kleins af aan een enorme treinfanaat. "Daarom vind ik het ook heel leuk om me met dit soort initiatieven bezig te houden."

Verzoek

In zijn petitie verzoekt hij om metrolijn A over een nieuw traject te laten rijden van zo’n vijftien kilometer. Eindstation Binnenhof zal in dit geval doorrijden via de Rotte, Oud Verlaat, Bleiswijk en station Zoetermeer Oost, naar het nieuwe eindpunt station Zoetermeer. Metrolijn B wil Sekac doortrekken naar Zevenhuizen-Moerkapelle, waar hij een oud station wil heropenen. Metrolijn C moet in zijn plan van Capelle de Terp naar station Gouda worden doorgetrokken. Lijn C zal dan onderweg stoppen bij 's-Gravenweg en Moordrecht.

Als laatste hoopt hij met deze petitie ook een nieuw traject te realiseren van station Binnenhof naar de sneltramhalte Berkel en Rodenrijs. "Omdat metrolijn E van Den Haag Centraal naar Slinge een tussenhalte heeft op Berkel en Rodenrijs, kan je tegen die tijd makkelijk reizen van Den Haag Centraal naar Rotterdam Alexander."

Inmiddels is de petitie 802 ondertekend. Voordat Sekac de petitie kan overhandigen aan het Rotterdamse vervoerbedrijf RET heeft hij minimaal duizend ondertekeningen nodig. Dit aantal hoopt hij zo snel mogelijk te behalen. Voor zijn haast heeft hij een goede reden. “Als ik de petitie heb ingeleverd kan het nog zeker wel tien jaar duren voordat het in werking wordt gezet. Nieuwe spoorlijnen aanleggen duurt in ons land altijd langer dan wordt beloofd. Bijvoorbeeld in Amsterdam zou de Noord/Zuidlijn in 2005 open gaan, maar dat gebeurde uiteindelijk pas in 2018", legt Sekac uit.

Het is zeker niet de eerste keer dat de Amsterdammer een petitie start. En zijn inspanningen hebben ook al vruchten afgeworpen. Zo is de Lelylijn bijvoorbeeld al in werking gezet, dit is een traject van Amsterdam naar Groningen. Volgens de planning moet het traject in 2040 gerealiseerd zijn. "Op dit moment moet je twee en een half uur reizen van Amsterdam naar Groningen, maar over een jaar of twintig kan dat in een uur."

Wie de petitie van Sekac wil ondertekenen kan dit doen via de volgende link: https://petities.nl/petitions/rotterdamse-metro-naar-zoetermeer-zevenhuizen-en-gouda?locale=nl

Nathalie de Jong

Spoornetwerk is duurzamer en betaalbaarder

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden