Voorbereidingen zijn al in volle gang


<p>Kijk voor meer informatie of inschrijven op de website; <a href="https://www.oldtimerdagzoetermeer.nl/">https://www.oldtimerdagzoetermeer.nl/</a> Foto: Robbert Roos</p>

Kijk voor meer informatie of inschrijven op de website; https://www.oldtimerdagzoetermeer.nl/ Foto: Robbert Roos

(Foto: Robbert Roos)

Voorbereidingen zijn al in volle gang

De Oldtimerdag is al jarenlang een toonaangevend auto-evenement wat jaarlijks duizenden bezoekers trekt uit de wijde omgeving. In 2020 zou op grootse wijze het 20-jarig jubileum gevierd gaan worden. Dat kon door de coronacrisis helaas niet doorgaan. Ook voor dit jaar is er nog niets zeker. Maar als het aan de organisatie ligt gaat de Oldtimerdag Zoetermeer 2021 gewoon door, al is het dan in een light versie.

Door Robbert Roos

Zoetermeer - De Oldtimerdag heeft ieder jaar een ander thema. Voor 2020 zou dat Rood/Wit/Blauw geweest zijn. “De 20e keer, dus voor ons een mooi lustrum, wilden we groots uitpakken”, vertelt bestuurslid Jacques Boonekamp. “Als thema was gekozen voor 75 jaar bevrijding. Auto’s in de kleuren rood, wit en blauw zouden in de straat opgesteld worden.” Het bestuur van Stichting Oldtimerdag Zoetermeer, wat naast Boonekamp bestaat uit Erik van Lieshout en oud-wethouder en thans burgemeester van IJsselstein Patrick van Domburg, start meestal in oktober al met de voorbereidingen. “De informatie die we krijgen via het RIVM en ons contact met de gemeente leert ons dat groots uitpakken in mei 2021 waarschijnlijk opnieuw niet gaat lukken”, geeft Boonekamp eerlijk toe. “Daarom hebben we gekeken wat er wel mogelijk is.” En dat is een light versie van het evenement waarbij er geen groots Concours d’Elegance zal plaatsvinden in de straat, maar waarbij de mooie toertocht door de regio wel door kan gaan. Boonekamp ziet om zich heen dat meerdere organisatoren van soortgelijke evenementen voor deze variant kiezen. Hij gaat er dan ook vanuit dat de gemeente Zoetermeer, bij wie hij een evenementenvergunning heeft aangevraagd, hierover in maart positief zal besluiten. “Om grote drukte te voorkomen zullen we vanaf 08.30 uur in tijdsblokken werken en daarin deelnemers om de minuut laten starten. Het zal dus nauw luisteren.” Als de gemeente akkoord gaat zal de finish zoals gebruikelijk aan de kop van de straat zijn. Hierna zullen de auto’s langzaam door de straat mogen rijden om aansluitend huiswaarts te gaan. De deelnemers die zich vorig jaar al ingeschreven hadden hebben loyaal gereageerd op de maatregelen en ingestemd dat zij geen inschrijfgeld terugkregen. Dit geld is gebruikt om de doorlopende kosten te dekken. De inschrijving is normaliter € 17,50 per auto, maar de reeds ingeschreven deelnemers betalen dit keer € 12,50 Hiervoor krijgen zij een rallyschild, 1 lustrum PIN, 2 lunchpakketten en onderweg bij de stempelpost koffie/ thee of fris en een lekkernij. Onderweg zijn er weer puzzelvragen te beantwoorden en de auto’s worden beoordeeld op originele en/of authentieke waarde. De bekerwinnaars worden aan het eind van de middag gebeld. De gemeente geeft aan de aanvraag ontvangen te hebben maar geeft hierover nog geen uitsluitsel. “Er geldt nog steeds een verbod op evenementen. Zo lang dit verbod van kracht is, kunnen er geen evenementen plaatsvinden en we weten helaas niet wanneer er weer meer ruimte ontstaat.”

‘We hebben gekeken wat er wel mogelijk is’

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden