[Aangeboden door hijhem.nl] Thuis trainen hoeft niet lastig te zijn door deze tips


Foto:
Aangeboden door hijhem.nl

Thuis trainen hoeft niet lastig te zijn door deze tips

Thuis trainen is hot en happening op het moment, mede dankzij corona. Veel mensen zijn de sportschool gaan mijden de afgelopen tijd om er thuis vervolgens achter te komen dat je best even goed moet nadenken voordat je kunt trainen. Ben jij één van die mensen die thuis sporten toch moeilijker vindt dan gedacht? Help jezelf dan een handje door de tips hieronder te lezen.

Regel eerst de spullen en ga dan thuis sporten

Bewust bepaalde oefeningen vermijden thuis omdat je niet de juiste spullen in huis hebt is doodzonde. Je begint tenslotte met thuis sporten om een bepaald doel te bereiken, bijvoorbeeld afvallen, je conditie verbeteren of je spiermassa verhogen. Door bepaalde oefeningen te skippen zit je jezelf alleen maar in de weg en train je misschien veel minder effectief omdat je doet wat je kan in plaats van wat het beste is voor je.

Zorg er daarom voor dat je de juiste spullen hebt. Denk dan aan minimaal een setje dumbbells en een fitnessbank, zodat je gewichten hebt én staand, zittend en liggend oefeningen kunt doen.

Thuis trainen doe je gestructureerd

Het is verleidelijk om thuis gewoon lekker aan de slag te gaan (bezigheidstherapie), maar als je een doel hebt schiet je daar niks mee op. Realistisch gezien kun je alleen je doel bereiken door op de juiste manier de juiste oefeningen te doen. Je hebt met andere woorden structuur nodig om goed te trainen thuis. Een krachttraining schema voor thuis kan je hierbij helpen. Een goed krachttraining schema vertelt je namelijk alles over welke oefeningen je gaat doen, hoe vaak en met welke gewichten en rusttijd tussen sets.

Pas op voor de rest van je huis, alsjeblieft?

Nee, het is geen goed idee om in het midden van de woonkamer te gaan trainen. Je hoeft dan maar één keer je armen te strekken terwijl je gewichten vasthoudt en die mooie lamp gaat eraan. Je hoeft ook maar één keer te vallen om een TV of vaas op je kop te krijgen. Probeer daarom een aparte ruimte te reserveren voor het thuis trainen, zodat je vervelende ongelukjes kunt voorkomen.

Goed trainen thuis in één woord: houding, houding, houding!

Je houding maakt echt het verschil met fitness (en krachttraining). Voer een oefening verkeerd uit (met de verkeerde houding) en je loopt zo een blessure op of traint de verkeerde spieren. Daarnaast wen je aan het uitvoeren van een bepaalde beweging en wordt de uitvoering vanzelf een tweede natuur. Hierdoor kan het voorkomen dat je jezelf een bepaalde oefening aanleert thuis om er vervolgens pas na maanden achter te komen dat je houding helemaal verkeerd was! Dat is natuurlijk killing voor het bereiken van je doel, want dit kan o.a. betekenen dat je maandenlang voor niets een bepaalde spiergroep hebt getraind.

Let bij het uitvoeren van een oefening altijd heel goed op de positie van de polsen, ellebogen, knieën en voeten. Kijk daarnaast ook goed naar welke delen van je lichaam je moet bewegen en welke juist niet.

Door het volgen van deze tips wordt je volgende training thuis als het goed is stukken makkelijker en beter.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden