<p>Ineke Spaans en Jan de Vries, coördinatoren van SchuldHulpMaatje Zoetermeer. Foto Kees van Rongen</p>

Ineke Spaans en Jan de Vries, coördinatoren van SchuldHulpMaatje Zoetermeer. Foto Kees van Rongen

(Foto: Kees van Rongen)

SchuldHulpMaatje: geen wachtlijst

“Wanneer durf jij de stap te nemen? Of u nou lang of kort in de geldproblemen zit, oplossingen zijn mogelijk. Gekwalificeerde vrijwilligers staan klaar om direct te helpen. Wij kennen geen wachtlijst,” zegt Jan de Vries coördinator en oprichter van SchuldHulpMaatje.

Zoetermeer - Zoetermeerders zijn sociaal. In totaal staan 105 vrijwilligers in Zoetermeer klaar om mensen te helpen. "Veelal mensen met ervaring in het bedrijfsleven, die door ons zijn opgeleid. Onze vrijwilligers begeleiden momenteel 170 mensen. Maar als we naar landelijke onderzoekcijfers kijken, zou in Zoetermeer een veelvoud van dat aantal mensen hulp nodig hebben. We verwachten een hoos aan aanmeldingen door de coronacrisis. Wij kunnen die toename aan. Toch denken we, dat mensen zich schamen en zich niet durven aan te melden, want op dit moment is die verwachte toename er nog niet. In de praktijk blijkt dat mensen wel vijf jaar wachten voor zij zich aanmelden. Het gaat veelal om de kosten van gas, licht en water, de huur en de zorg. Als we eenmaal contact hebben, blijkt er vaak veel meer aan de hand dan alleen geldproblemen.”Coördinator Ineke Spaans benadrukt nog eens: "U bent echt niet de enige, die door diverse oorzaken in de problemen dreigt te raken. In Nederland zijn er ongeveer een miljoen huishoudens. Rekeningen stapelen zich op, mensen weten niet hoe ze nog rond moeten komen, ze zien er tegenop de post open te maken. Hoe eerder je aanmeldt, hoe minder achterstand ontstaat.” Aan het Bredewater beschikt SchulpHulpMaatje over een ruim kantoor van 109 vierkante meter compleet met een kuchscherm en voorzieningen als een printer. Met alle coronamaatregelen wordt een grote toename verwacht van mensen, die hun vaste lasten niet meer kunnen betalen. Daarom worden naast gemeente en woningbouworganisaties nu ook werkgevers in midden- en kleinbedrijf aangespoord om te melden, als zij zich zorgen maken over een medewerker. "Wij hebben een netwerk aan organisaties,” zegt De Vries. "SchuldHulpMaatje, Humanitas Thuisadministratie en JIP (Jongeren) Haaglanden werken samen, omdat we ons zorgen maken over de gevolgen van de coronacrisis op de werkgelegenheid. Wij spreken dagelijks Zoetermeerders met vragen over geld, administratie en schulden.” De drie organisaties hebben onderling contact om iemand te helpen. Spaans: "Het gaat om het ordenen van de administratie, opstellen van een budgetplan, schulden in kaart brengen, begeleiden bij het treffen van betalingsregelingen, aanvragen kleding-, dieren- en voedselbank of Stichting Urgente Schulden, die voor een renteloze lening kunnen zorgen, waardoor direct bijvoorbeeld een huurschuld kan worden voldaan. Mensen met schulden, maar ook werkgevers, die hun medewerkers willen helpen, zie: www.uitdeschulden.nu.

Kees van Rongen

Door schaamte wachten mensen wel vijf jaar

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden